Thassos (2016)

Nogle af de færger der sejler til Thassos. Som det ses er denne ende af øen frodig og grøn.
Nogle af de færger der sejler til Thassos.

September 2016, 2 ugers ferie i Grækenland. Vi valgte at tage til øen Thassos, som vi gennem årene har læst meget godt om, f.eks at den er grøn og uspoleret. Det er ikke så kendt en ø, men der er dog flere af charter firmaerne, der arrangerer ture dertil, bl.a. Spies, som vi købte denne rejse ved. Der er ingen lufthavn på Thassos, så man flyver til Kavala på fastlandet, og sejler så til Thassos (turen tager en lille time).
Vi havde valgt at tage til Thassos de første 2 uger i september – og set i bakspejlet var det nok lidt en fejl, idet der er mange rumænere og bulgarere, der har fundet ud af, hvor skøn Grækenland er, og da Thassos ligger tilpas tæt på fastlandet, er det et oplagt rejsemål, hvis man kommer i bil fra Rumænien eller Bulgarien. Efter sigende er Thassos “oversvømmet” af “nyrige” rumænske/bulgarske turister (og deres store biler) det meste af juli og august … og altså også den første uge af september! De små byer og gader er slet ikke “gearet” til den mængde biler, så der bliver lidt kaos rundt omkring – ligesom mange af de seværdige steder føles temmeligt “overrendte”. Anden uge blev det meget bedre – måske var deres normale ferieperiode forbi!? Misforstå os nu ikke! … Vi har intet imod rumænere eller bulgarere. De opførte sig pænt og roligt – og gjorde ikke noget forkert. Det er bare ikke lige os, når der er så mange mennesker og en græsk ø føles crowded!
Ud over de mange turister i den første uge, blev vores tur også lidt påvirket af et antal skovbrande, der opstod på øen efter et tordenvejr. Det tog 5 dage, før alle brandene var slukket. Det var ikke noget stort problem, men det forhindrede os dog i at besøge nogle af de landsbyer, som vi hjemmefra havde planlagt at besøge.
Vi synes, at der er så meget at se og opleve på Thassos, at 2 uger bestemt ikke er for meget. Vi havde en skøn ferie på Thassos – og vi vil altid foretrække en græsk ø frem for så mange andre steder. Når det så er sagt, så levede Thassos ikke helt op til vores forventninger. Vi havde nok sat forventningerne for højt, fordi vi havde læst nogle meget rosende beskrivelser og hørt fra andre at det var en ualmindelig fantastisk ø. Den slags er altid individuelt, men for os var Thassos ikke så grøn, charmerende og uspoleret, som det billede vi havde dannet os.

I Limenaria kunne vi holde øje med brandsluknings-flyene

Stedet generelt
Thassos er en meget bjergrig ø med en vej hele vejen rundt langs kysten. Det er i byerne langs denne vej, at man finder de fleste hoteller, restauranter osv. Mange steder går der så “stikveje” fra kysten og ind til hyggelige byer, der ligger mere eller mindre oppe i bjergene. Groft sagt er hele den nordlige halvdel af øen dækket af skov, mens den sydlige del er mere åben med spredt bevoksning.
Vi boede i byen Limenaria på øens sydkyst. Det er en dejlig by med mulighed for indkøb, masser af restauranter og en lang strækning med strand. Dog var stranden ved Limenaria ikke lige vores yndlings strand type – vi kan bedst lide, at der er sand (eller meget små fine sten) både på land og i vandet. Stranden ved Limenaria havde et slags fladt sten-plateau de første 3-5 meter ud i vandet (ofte lidt glat at gå på). Der er strande andre steder på øen, hvor der er det fineste sand både på land og i vandet … f.eks. Golden Beach eller Paradise Beach. Man kan selvfølgelig køre til disse strande, men kommer vi til Thassos en anden gang, vælger vi nok at bo i området ved Golden Beach – så kan man slentre til sin yndlingsstrand i stedet for at skulle køre 1 time i  bil.
Øens hovedby, Limenas, er også et besøg værd, men nok ikke et sted vi ville vælge at bo på en ferie.

Hotellet

Vores værelse på Garden Hotel

Vi boede på Garden Hotel, som, efter græske forhold, er meget stilrent og “minimalistisk”. Et virkeligt pænt og velfungerende hotel, som ligger langs “hovedgaden” i Limenaria. Hotellet har en pool, som vi (sædvanen tro) aldrig fik prøvet. Hotellet har også en restaurant, hvor man kan købe både morgenmad og aftensmad. Vi har dog ikke brug for så meget morgenmad, så vi foretrækker at hente lidt frisk brød ved et bageri (dem er der flere af i nærheden) og så sidde og hygge os på balkonen – og planlægge, hvad dagen skal gå med. Om aftenen kan vi godt lide at slentre en tur i byen og spise på en restaurant, som man får øje på undervejs. Så vi nåede aldrig at prøve hotellets restaurant.
Eneste problem med Garden Hotel var, at det, som nævnt, ligger langs “hovedgaden”. Det gjorde, at der stort set altid var irriterende trafikstøj, når vi sad på balkonen. Spies har kåret hotellet, som bedste hotel på Thassos i 2015 – uden at have boet andre steder, så kan vi godt tilslutte os, at det er et lækkert hotel, hvad angår stil og ikke mindst rengøring. Der er altid rent både ude og inde.

På tur med bilen fra Speedy

Billeje
I Grækenland kan vi godt lide at leje en åben jeep. Det er dyrere end at leje en lille, lukket bil, men vi vil gerne give lidt, for at have den større fornemmelse af “frihed”, luft i håret og et køretøj, der føles lidt mere rigtigt, hvis man kører ud på nogle af de små knoldede bjergveje.
Vi lejede en jeep ved “Speedy” i Limenaria – og det er vores indtryk, at vi slap en del billigere, end hvis vi havde lejet ved AVIS, som Spies anbefaler. Vi lejede en Suzuki Jimny i 10 dage og gav 425€ i alt inkl. full insurance. Vi fik en rigtig god behandling ved Speedy, og vil klart anbefale dem.

Vandreture
Thassos har mange muligheder for vandreture – men da øen er meget bjergrig, vil mange ture blive meget “op og ned”. Det er selvfølgelig helt fint, hvis det er det, man kan lide – men vi holder mere af ture, hvor det der med “op og ned” er indenfor visse grænser 🙂
Vi havde derfor forsøgt at forberede nogle ture hjemmefra, hvor vi ved hjælp af Google Earth og Garmin Basecamp havde fundet nogle ture, som vi synes lignede noget for os. Disse ture havde vi så kopieret over i vores håndholdte GPS – så er det nemt, når man står dernede. Vi nåede at prøve to af turene …

Lige før Theologos kommer man over denne gamle bro

Til Theologos
I byen Potos kørte vi op ad vejen mod Theologos. Vi parkerede bilen ved et sted, der på vores kort hedder Dipotima – det er dog ikke meget andet end et sted, hvor 2-3 grusveje mødes. Derfra gik vi af en rute op til Theologos, kiggede lidt på byen, fik noget frokost og gik så af en anden rute tilbage til bilen. Det var en dejlig rute gennem varieret landskab. Sammenlagt gik vi omkring 17 km.
Skræmmende er det, at da vi ugen efter kom til Theologos igen, så var store dele af det område, som vi havde gået i, fuldstændig brændt ned efter skovbranden. Så det varer nok et stykke tid, førend den rute er værd at gå igen. Du kan se ruten her

På vandretur ved Panagia

Ved Panagia
Her havde vi egentlig planlagt en rundtur, men en del af den rute var på asfaltvej. Da vi kom den vej forbi et par gange i bil og kunne se, hvor trafikeret der var, blev vi enige om, at det havde vi ikke lyst til at gå til fods. Så vi lavede turen om til en tur fra Panagia ud i det skønne bjerg- og skovområde syd for byen og tilbage igen af samme rute. Vi havde den skønneste udsigt på denne tur – Golden Beach på den ene side og de høje bjerge på den anden side.
Turen endte på ca. 14 km. Efter turen er der masser af muligheder for en lækker frokost i Panagia. Og så kan man jo trille ned til Golden Beach bagefter og slappe af resten af dagen 😎  Du kan se den rute vi gik her

Kystlinien nord for Golden Beach (helt op til “Marble Beach”)
Her havde vi også planlagt en vandretur, men nærmest ved et tilfælde endte vi med at køre det meste af turen i bil, så vi droppede vandreturen. Men det er et virkelig flot område – så en eller anden tur i området er absolut anbefalelsesværdig.

En del af "Golden Beach"
En del af “Golden Beach”

Strandene
Der er rigtig mange strande på Thassos. Som tidligere nævnt, er strandene meget forskellige. Vi troede egentlig, at vi skulle “afprøve” rigtig mange af dem, men af forskellige grunde (lidt regnvejr en dag, skovbrandene, afstand osv. osv.), nåede vi ikke så mange. Her er lidt indtryk fra nogle af de strande, som vi prøvede:

Limenaria
Ved Limenaria er der en meget lang strand (fra byen og mod vest). Der er masser af solsenge, cafeer og restauranter. Nogle af stederne er måske lidt “tæt pakkede”, men fortsætter man længere ud, finder man sikkert et sted, der passer en. Der er sand på stranden, men de første 3-5 meter ud i vandet er et slags sten-plateau, som godt kunne være lidt glat … strandsko anbefales. Udenfor sten-plateauet var der dejligt sand.
Den sidste dag vi var der, opdagede vi, at der også er en strand lige øst for byen (se mere under “Seværdigheder”).

Tripiti
Dejlig strand med et par restauranter og smuk natur rundt om – beliggende en kort køretur fra Limenaria. Et noget mere charmerende sted end stranden ved Limenaria.
Men samme forhold med et sten-plateau det første stykke ud i vandet.

Paradise Beach
Her havde vi bestemt os for at tilbringe en hel dag, men desværre var der lidt regnvejr den dag, så vi kørte derfra uden at have været i vandet. Vi så dog nok til at kunne sige, at det er en rigtig dejlig strand. Sand både på stranden og i vandet.

Nogle af ruinerne ved Aliki

Golden Beach
Efter vores mening øens flotteste/lækreste strand. Der er dejligt sand både på stranden og i vandet. Stranden er vel 2-3 kilometer lang. En del steder langs stranden kan der være mange mennesker, men der er også mere rolige områder.

Seværdigheder
Naturen, bjergene, skovene og de små byer er seværdigheder i sig selv. Derudover er der forskellige andre spændende ting at se på Thassos. Her er et par af de ting vi nåede:

Aliki
På halvøen ved Aliki findes resterne af et gammelt marmorbrud samt en del ruiner af forskellige religiøse bygninger. Og så er det muligt at tage en herlig spadseretur hele vejen rundt om halvøen … slut evt. af med en frokost på en af de mange restauranter, der ligger ved den lille strand.

Benhuset ved Kastro

Kastro
Det er et meget specielt sted. Vi havde nok forventet at køre op af en smal hullet vej og finde en ruinby med nogle få bevarede huse (vi havde læst beskrivelser, der lød lidt i den stil). Men i stedet kørte vi af øens flotteste nyanlagte asfaltvej med autoværn (ja, autoværn på en græsk ø!) – og fandt for enden af vejen en by, hvor det ser ud som man i stor stil er i gang med at genopbygge huse ved brug af de gamle materialer. Kastro er stadig et besøg værd – sørg endelig for at gå helt ud på klippen ved kirken, der er en fantastisk udsigt. Og husk endelig at tage et kig ind i “benhuset”  😯

Archangelos klosteret
Vi kørte forbi her flere gange, hvor vi kunne se, at der var rigtig mange mennesker inde og kigge på klosteret. Heldigvis fandt vi en dag, hvor vi kunne besøge klosteret, og hvor der samtidigt ikke var særligt mange mennesker. Man skal være anstændigt klædt for at komme derind, og det kan være svært at vide, hvornår man er det. Vi synes at vi havde forberedt os, og havde tøj på, der dækkede både skuldre og knæ. Men det var ikke godt nok – for kvinder i bukser er f.eks. ikke anstændigt!! Men det er ikke noget problem, for der er masser af overtræks-tøj man kan låne ved indgangen. Klostret er meget flot og ser meget velholdt og rent ud – og det er helt sikkert et besøg værd. Når det er sagt, blev vi en anelse skuffede over kun at få lov at se den første “ydre” del af klosteret, herunder en lille gammel kirke – resten er ikke for turister!

Ved Gialo

Gialo
Lidt vest for Archangelos klosteret kan man se et lille “hjemmelavet” skilt, der viser til Gialo. Der er en bumpet grusvej, der fører ud mod kysten – og vejen bliver dårligere og dårligere jo længere, man kommer ned af den (her er 4-hjulstrækker faktisk ingen dum ide … selvom der selvfølgelig er dem, der kører derned i en Fiat Punto 😉 ). Men det er turen værd. Gialo er en “naturlig pool” … forstået på den måde, at der er en kæmpe hul i klippen så tæt på havet, at det er fyldt med havvand, men alligevel er det helt skærmet af fra havet. Hullet er så dybt, at de modige springer i fra klipperne rundt om hullet. Vi nøjedes med at kigge lidt på – og gik så op og fik frokost på den lille taverna, der ligger nogle hundrede meter fra hullet.

Limenaria
På skrænten lige over den østlige ende af havnen i Limenaria ligger en stor gul bygning. Det er en bygning, der engang var en del af en stor mine-forretning på øen. Fortsætter man af stierne østpå, kommer man forbi et dejligt område med natur og ikke mindst resterne af forskellige andre spændende bygninger. Der er også en del skulpturer i området. Det er en rigtig nem og skøn gåtur fra Limenaria og herud – den kan absolut anbefales. Til sidst når man til en herlig lille strand, der kaldes Metalia Beach. Stranden består af små sten, men de har lavet en slags “stier” ud i vandet. Der er også en lille cafe ved stranden. Vi ville helt sikkert have tilbragt en dag ved denne strand, hvis ikke vi havde opdaget den for sent 🙁