Safaritur (2017)

Elefanter i smukt Samburu landskab

Beskrivelse af en 12 dages tur til Kenya januar 2017.
Nu er det 5. gang, vi rejser til Afrika. Ja, derudover har vi ind i mellem også været nogle gange i Egypten, men hvis vi snakker sådan rigtig safari … ud og se naturen og dyrene … så er det altså 5. gang. Nogle vil måske tænke: Kan det virkelig blive ved med at være interessant at ofre de (relativt) mange penge, det koster at komme på safari? Ja, det synes vi! At befinde sig midt i de kæmpestore naturområder – der stadig gør det muligt, at der kan leve så mange forskellige fantastiske dyr – det bliver vi vist aldrig trætte af. Og så blev det ikke ringere af, at vi kunne “krydre” turen med oplevelser, som vi ikke havde prøvet før. Vi har været i Kenya en gang før, men dengang var det en ret “primitiv” tur – transport bag på en lastbil, bo i små telte osv. Denne gang skulle der være mere luksus – en bil helt for os selv og overnatning i luksustelte og hytter. Vi valgte desuden at tilkøbe ekstra oplevelser – f.eks. et par “bushwalks” og en tur i ballon over Masai Mara. Alt i alt havde vi en meget vellykket tur, hvor det hele ligesom “gik op i en højere enhed”!

Safari med Transtrek foregik i Landcruiser

Fly og safari booking
Vi havde oprindeligt forestillet os at finde en safaritur ved en af de mange danske rejsearrangører, der tilbyder den slags. Men efter at have kigget lidt på priserne, og efter at have fundet en engelsk safari-arrangør med nogle gode ture, endte vi med at købe et par flybilletter gennem flybillet.dk og så købe selve safarituren ved Transtrek Safaris.
Vi er godt tilfredse med, at vi gjorde det sådan. Flybilletterne skal man selvfølgelig betale med det samme, men sådan er det. Safarituren fra Transtrek blev planlagt via mail – vi udvidede en af deres standardture med 1 dag og bestilte lidt ekstra oplevelser undervejs. Under hele planlægningen fik vi hurtige svar og fyldestgørende beskrivelser fra Transtrek. Safarituren skulle betales med halvdelen med det samme og den sidste halvdel et par måneder før afrejse.
Den safaritur, som vi købte, kalder Transtrek for “Samburu Five & Big Five”. Den hedder sådan, fordi man på denne tur har mulighed for både at se fem dyr, der er specielle for Samburu området – og se de mere velkendte “Big Five” (løve, leopard, elefant, sort næsehorn og bøffel). I løbet af de 10 dage, som selve safarituren tog, kom vi forbi følgende områder: Aberdare, Samburu, Ol Pejeta (Laikipia), Naivasha og Masai Mara.
Du kan læse mere om safarituren herunder, men sammenfattende kan vi konstatere, at vi er ovenud tilfredse med Transtrek Safaris og holder os ikke tilbage med at anbefale dem til andre.

Elefantunge bliver fodret

Nairobi
Vores fly ankom til Nairobi tidligt om morgenen og istedet for at drøne afsted på safari med det samme, valgte vi at have en overnatning i Nairobi. Det gav os mulighed for at besøge et par steder i Nairobi, og så stadig have lidt tid til at slappe af efter flyveturen også.
I Nairobi besøgte vi et giraf center, hvor man kunne se (og fodre) girafferne og desuden høre et lille interessant foredrag om giraffer. Vi besøgte også Sheldricks “elefantbørnehjem”. Vi har gennem mange år været med-sponsorer for en elefant hos Sheldricks, så det var spændende at se med egne øjne, hvordan de små elefanter bliver fodret – og desuden fik vi en god forklaring om det arbejde, de gør på stedet. Sluttelig besøgte vi Karen Blixen Museet. Igen er det en speciel oplevelse pludselig at stå i de omgivelser, som man ellers kun kender fra TV udsendelser og film. Vi havde en rigtig god lokal guide, der vidste rigtig meget om stedet og historien. Og så var det ellers tid til en kold øl og lidt afslapning i Wildebeest Eco Camp – som iøvrigt er en behagelig lille grøn oase i den ellers pulserende og støjende storby.

Bushbaby ved The Ark

Aberdare
Vi havde en enkelt overnatning i Aberdare, og ud over, at man får lov at opleve et spændende sted, betyder det også, at man har en “mellemlanding” på den ellers lange tur til Samburu.
Vi fik en dejlig frokost på den flotte Aberdare Country Club, og blev derefter kørt til The Ark, som de selv kalder en “game viewing lodge”. Den ligger i 2300 meters højde i den meget frodige Aberdare National Park. Den høje beliggenhed gør, at der bliver temmeligt koldt om natten, så en varm trøje er god at have her.
The Ark har med lidt fantasi form “som Noahs Ark” – her er dyrene bare ikke indenfor, men derimod udenfor – både egern, bushbabies og en masse fugle, som man kan se på en lille gåtur på gangbroen – og en masse forskellige større dyr, som kan ses ved det vandhul, der er udsigt til fra lodgens udsigtsplatform (og “bunkeren” i jordhøjde). Mens det var lyst, var det mest bøfler, der dominerede, men da mørket faldt på, kom en stor flok elefanter. Der er en vagt på stedet, som hele natten holder øje med hvilke dyr, der kommer til vandhullet – og på alle værelserne er der en “buzzer”, som, hvis man ønsker det, kan vække en om natten, hvis der kommer noget seværdigt.

Grevy zebra i Samburu

Samburu
Hvis man (som os) synes, at det var lidt koldt i Aberdare National Park, så bliver man glad for at komme til Samburu. Når man kører nordpå fra Aberdare og har passeret Nanyuki, er det nærmest, som om man kører ned i et kæmpestort hul. Vi overnattede på Sopa Lodge i Samburu, og den ligger i lige knap 1000 meters højde. Den højdeforskel giver et betydeligt varmere klima, end det i Aberdare  🙂
Som før nævnt kan man i Samburu se nogle dyr, som ikke findes i den sydlige del af Kenya. De såkaldte “Samburu Five” er: Netgiraf, gerenuk, beisa oryx, grevy zebra og somali struds. I løbet af de to dage vi var der, fik vi set både Samburu Five og masser af andre dyr. Selv om hele Kenya var ramt af tørke, og selv om den flod, der løber gennem Samburu (Ewaso Nyiro), var helt udtørret, var der alligevel relativt grønt i Samburu (se f.eks. billedet i øverste højre hjørne).
Største oplevelse i Samburu var, at vi hele 3 gange fik mulighed for at nyde synet af en leopard på ret tæt hold. Vi har kun set en leopard EN gang tidligere i løbet af alle vore andre safariture i Afrika. Det blev der virkelig rådet bod på denne gang (se et par ekstra billeder længere nede)!

Hvidt næsehorn i Ol Pejeta

Ol Pejeta (Laikipia)
Fra Samburu gik turen tilbage mod sydvest til Laikipia området. Nærmere bestemt skulle vi være 2 dage i “Ol Pejeta Conservancy“, som vel er, hvad man kalder et vildtreservat på dansk. Og tro nu ikke, at det er sådan en lille “indhegning” – området er på knap 370 kvadratkilometer, så der er plads nok! Vi skal bo i luksustelt på Serena Sweetwaters Camp, som ligger inde i Ol Pejeta. Campen er halvmåne formet og uanset, hvor man er i campen, har man udsigt til et stort vandhul, der besøges af mange dyr – heriblandt også af sorte næsehorn.
Der gøres meget for næsehorn i Ol Pejeta – bl.a. forsøger man at få et af de få tilbageværende eksemplarer af den sjældne underart “Northern White Rhino” til at formere sig. Det går så skidt, at man nu forsøger med IVF behandling kombineret med “rugemor”. Vi så rigtig mange næsehorn i Ol Pejeta – både sorte og hvide næsehorn (og lige for en god ordens skyld: navnene har ikke noget med farven at gøre … det er bare de navne arterne har fået 😉 ).

Netgiraffer i Ol Pejeta (billede taget på bushwalk)

Vi mødte også Baraka, som er et gammelt blindt næsehorn, der har fået sin egen indhegning, hvor han kan gå i fred. Han mistede synet efter en kamp med en anden han. Baraka er nærmest tam, og man kan få lov at give ham lidt hø med hånden – det har vi heller ikke prøvet før!
I Ol Pejeta havde vi bestilt en “bushwalk” … det kalder man en gåtur ud i det område, hvor man ellers altid skal være i en bil. Vi mødtes tidligt om morgenen med en ranger og hans hjælper, som begge fulgte os på turen, der varede et par timer. Det var rigtig spændende at bevæge sig ud i naturen til fods. Undervejs lærte vi en masse om det vi så … planter, spor osv. Men vi så også både store og små dyr. Mest specielt var det til fods at se 2 geparder, 2 sorte næsehorn og så til slut en kæmpe flok giraffer (se billede til højre).
Vi var også på et “night gamedrive” i Ol Pejeta … altså ud og kigge efter dyr efter mørkets frembrud (i bil 😉 ). Dyrene spottes ved hjælp af et par gode projektører. På denne tur, der vel kun varede et par timer, nåede vi at se alle af “Big Five” (vi så dem heldigvis også i dagslys på andre tidspunkter).

Frodig have på Sopa Lodge, Naivasha

Naivasha
Fra Ol Pejeta gik turen til Naivasha, hvor vi havde en enkelt overnatning på Sopa Resort, der ligger helt ned til Lake Naivasha. Ud over at være en behagelig “mellemlanding” på den ellers lange tur til Masai Mara, var Lake Naivasha og ikke mindst Sopa Resort endnu en fantastisk oplevelse. Vi boede i imponerende flotte hytter, i det man vel, uden at overdrive, kan kalde en flot park med tilhørende dyreliv. Der befandt sig hele tiden en lille flok waterbuck på området, og om natten er det normalt, at et antal flodheste kommer op i parken og græsser. Hvis man i dagtiden vil gå rundt i området, skal man have en vagt med, hvis man går ned i den halvdel, der er tættest på søen. Og efter mørkets frembrud, må man slet ikke gå rundt ude uden en vagt. Så når man har fået sit aftenbad og er klar til at gå til middag, ringer man til receptionen – så sender de en vagt, der kan eskortere en op til restauranten  😮
Ud over at vi havde tid til at slappe af og nyde området, fik vi også en lille sejltur på Lake Naivasha. På den tur så vi masser af flodheste og rigtig mange flotte fugle – bl.a. flere forskellige isfugle arter.

Hanløve i Masai Mara

Masai Mara
Som det sidste sted på denne safari havde vi 3 dage i Masai Mara, som er en af de allermest populære turist destinationer i Kenya. Vi boede på Sarova Mara Game Camp – igen i luksustelt.
For hver gang vi kom til et nyt sted i løbet af denne safari, var det som om oplevelsen lige “fik en tand mere”! Og at ende her på Sarova, var den perfekte “finale” – virkeligt lækre telte og en fantastisk restaurant med meget forskelligt og utroligt lækkert mad!
I Masai Mara så vi igen masser af dyr – specielt så vi her rigtigt mange løver, både kæmpestore hanløver, flotte hunløver og små løveunger.
Vi var også på en ballontur over Masai Mara – det er en speciel oplevelse, som vi er rigtig glade for, at vi fik med. Vi var i luften ca. 5 kvarter, og hvis man kigger på prisen, er det en meget høj “timepris”, som man betaler for sådan en tur. Men når man ser, hvor meget arbejde der er med klargøring af ballon før flyvning, sammenpakning efter flyvning, opstilling til “champagne morgenmad” på savannen osv. – og når man oplever den helt specielle fornemmelse, det er at svæve lydløst med vinden hen over landskabet – ja, så er det pengene værd!!
Vi havde også booket en “bushwalk” i Masai Mara. Det vil sige, man må ikke gå til fods i selve Masai Mara, så vi blev kørt tværs gennem Masai Mara og gik en tur på et par timer i et område lige uden for. “Øv, kedeligt, at det ikke var i Masai Mara” tænker nogle måske … men nej, det var bestemt ikke kedeligt. Der er jo ikke ligefrem hegn omkring Masai Mara, så der var lige så mange dyr her, som inde i selve nationalparken. Vi havde naturligvis den obligatoriske ranger med, og derudover to masai’er (som er tilknyttet Sarova Mara). Det var alletiders tur, hvor vi igen lærte en masse om de små ting vi kom forbi (bl.a. hvorfor hyænens afføring er hvid 🙂 ) – men vi så også masser af større dyr … giraffer, gnuer, zebraer, hyæner og så lige et par løver til sidst! Vi elsker bushwalk!

Sammenfatning
En safari i Kenya er virkelig fantastisk og kan varmt anbefales til dem, der gerne vil have en storslået naturoplevelse kombineret med muligheden for utroligt lækker mad og overnatning i luksus telt eller hytte. Det er en relativ dyr ferie, og det kan godt være, at det ender med at være en “once in a lifetime” oplevelse – men den er, efter vores mening, det værd!
Det eneste “problem” ved sådan en tur er, at man meget nemt kan komme hjem med rigtig rigtig mange billeder. Så man skal påregne noget tid til oprydning i billeder, efter man er kommet hjem. Herunder kommer en lille video, som vi har moret os med at stykke sammen af nogle af de bedste billeder …

Se video (4 minutter)
Watch video (4 minutes – english text)

Hvis du hellere bare vil se nogle flere billeder enkeltvis, så kommer der et udvalg her: