St Thomas/St John/St Croix (2008)

(Dansk Vestindien – eller US Virgin Islands, som amerikanerne tror det hedder 🙂 )

Vi skulle finde på et sted, at tage på “sommerferie” i oktober/november 2008, og efter at have undersøgt forskellige muligheder, “faldt” vi over De Dansk Vestindiske Øer. Disse øer har man jo hørt nævnt flere gange i løbet af sin opvækst, og når nu de engang har været danske – ja så syntes vi, at det var en god anledning til at få checket, hvad det egentlig er for nogle øer. At det så også var et perfekt tidspunkt på året at besøge øerne på, gjorde det jo ikke ringere.

Lige inden afrejse fik vi lige lidt ekstra spænding forud for ferien – orkanen Omar ramte Dansk Vestinden og Puerto Rico – heldigvis uden at forvolde de helt store skader eller tab af menneskeliv.

Øerne blev i 1917 købt af USA for 25 millioner dollars, og hedder nu US Virgin Islands. Øgruppen består af de 3 øer: Sankt Thomas, Sankt John og Sankt Croix. Og da vi havde omtrent 3 uger til rådighed, besluttede vi os for at besøge alle 3 øer.

Vi købte flybilletterne gennem Check Point Travel, og bookede så selv overnatninger og “lokal flyvning”. Flyveturen derover (og hjem) er lang. Der er forskellige måder, at stykke turen sammen på, men der er ingen der flyver direkte fra Europa til øerne, så man slipper ikke for et antal mellemlandinger. Det vi syntes, der passede os bedst var med udrejse via Paris og Miami til St. Thomas og hjemturen gik så fra St. Croix via Puerto Rico, New York og Bruxelles.

St. Thomas

Krydstogtskib i Charlotte Amalie, St. Thomas

Vi startede på St. Thomas, som er den absolut mest kommercielle af de 3 øer. Her ligger det ene kæmpestore krydstogtskib efter det andet til, og læsser turister af i tusindvis. Disse turister bruger så nogle timer på at shoppe i byens mange butikker (de fleste indrettet i de gamle danske pakhuse), eller også bliver de transporteret ud til en af de flotte strande. Sidst på eftermiddagen myldrer de så allesammen tilbage til skibet – og så bliver byen noget død.

Vi valgte at bo midt i byen Charlotte Amalie, hvilket vi fortrød lidt. Byen er absolut seværdig, og man bør tilbringe mindst en dag der, med at gå rundt mellem de gamle pakhuse, se nogle af alle seværdighederne og glo lidt på alle krydstogtsturisterne. Men bortset fra det, er det ikke en by, som vi bryder os om at være i. Skal vi give et godt råd, så skal man, efter vores mening, bo på et af strandhotellerne uden for byen, og så tage en dagstur ind til Charlotte Amilie.

En af dagene på St. Thomas kom vi med på en guidet tur rundt på St. Thomas. Vores guide var Simon Larsen, en dansker, der har boet mange år på St. Thomas. Han ved “alt”, og vi fik mange gode historier, og vi fik set mange flotte steder og flotte udsigter.

En dag, hvor vi bare trængte til at komme væk fra byen og alle turisterne, tog vi en lille færge over til Water Island, en lille ø lige ud for Charlotte Amalie (sejltur ca. 10 minutter). Og “Hurra” – vi kom over til den skønneste strand med meget få turister. Vi nød det virkeligt, og havde slet ikke lyst til at tage færgen tilbage, da det blev tid til det. Det er en tur, der absolut kan anbefales.

St. John

Trunk Bay på St. John

Se det var straks noget helt andet. Her er da stadig nogle store hoteller/resorts og også en del turister der kommer herover på endags-ture, men denne ø er i høj grad domineret af den fantastiske natur. Det er også her man finder den strand, der nok oftest bliver brugt i reklamer for øerne, nemlig stranden ved Trunk Bay.

På St. John boede vi på Maho Camp. Et rigtig spændende sted, hvor der er gjort meget ud af at beskytte omgivelserne. For eksempel er alle stier rundt i området lavet som gangbroer hævet over vegetationen. Vi boede i en forholdsvis primitiv hytte midt imellem alle træerne og leguanerne, og med en flot udsigt ud over havet.

Vi benyttede os også af muligheden for at tage et dyk. Det var dog ikke den helt store oplevelse, så vi nøjedes med det ene.
En anden dag lejede vi en havkajak, og padlede om til den berømte Trunk Bay. Ja ja, flot var den, og nu kan vi sige, at vi har været der – men så var den heller ikke mere fantastisk. Der er en “undervandssti” langs hvilken, man kan snorkle. Det er da noget af det kedeligste snoklen, vi har prøvet!
Vi gik os også en tur ud forbi Annaberg sukkermøllen og videre ud til Leinster Bay. Ikke en voldsom lang tur, men en passende længde i 35 graders varme 🙂

Vi kunne sagtens have brugt flere dage på St. John, men vi skal jo også have tid til St. Croix, så vi må videre. Vi kommer til St. Croix ved først at sejle tilbage til St. Thomas og derfra tage vandflyveren til St. Croix – en sjov oplevelse og den mest vanvittige pilot, vi har oplevet (altså ikke flyvningen, men hans humor!).

St. Croix

Den gamle danske toldbod i Christiansted, St. Croix (fortet i baggrunden)

På St. Croix lejede vi i hele perioden en bil, så vi kunne komme rundt, hvor og hvornår vi ville. Det var en rigtig god ide, for det er en stor ø (større end de 2 andre i hvert fald), og der er masser at se.

Vi boede på Mt. Victory Camp 5 minutters kørsel uden for Frederiksted. Denne camp ligger ude midt i den såkaldte regnskov (det er ikke en rigtig regnskov!), og er et dejligt sted, hvis man gerne vil væk fra alle byernes støj og mylder. Til gengæld er der så også langt til restauranter, indkøb og strand. Og da byerne på St. Croix slet ikke er så hektiske, som f.eks. på St. Thomas, vil vi nok vælge at bo i hovedbyen Christiansted, hvis vi nogensinde kommer til St. Croix igen.

På St. Croix er der masser at se. F.eks. er fortet i både Frederiksted og Christiansted et besøg værd. Der er meget (dansk) historie, som man kan blive klogere på disse steder.

I begge byer er der, udover fortet, en masse andre spændende gamle bygninger og de allestedsnærværende “danish arcades”. Andre steder rundt omkring på øen finder man museer eller museumslignende boliger, som man kan besøge – nogle af dem stadig beboet af danskere.

Stranden ved Sandy Point, St. Croix

Men der er også andet end byer og gamle bygninger på St. Croix. Vi besøgte bl.a. den flotte lange strand ved Sandy Point. Dette er ynglested for havskildpadder, så stranden ligger helt som naturen har skabt den … uden iskiosker, jetski osv. Men også uden parasoller (altså: nul skygge), så husk vand og solhat! St. Croix har masser af landbrugsområder og er ikke domineret af træer og vild natur, sådan som St. John er. Men der er trods alt stadig masser af flot natur at kigge på.

Vil du se flere billeder, så klik på den lille giffert her:

11 Comments

1. Tusind tak for alle de flotte billeder fra De Vestindiske øer, skønt at få et godt indtryk derfra da vi har bestilt en rejse derned marts mdr. 2012, de er næsten ikke til at vente så længe..

Flotte billeder. Tusind tak Jette

1. Tak for de pæne ord. Det er altid rart, når nogen har glæde af det man har skrevet – og de billeder man har taget. Vi ønsker jer en rigtig god tur!
      Inge & Carsten

2. Hej. Flot side og rigtige flotte billeder, vi skal også afsted i marts med Gislev, vi glæder os rigtigt meget til turen og ikke mindre efter at vi har set billedene.
    Gitte og Erik

1. Hej Gitte og Erik.
      Tak for Jeres rosende kommentar 😮 Jamen, vi vil da ønske Jer en rigtig god tur – glæd Jer og nyd det derovre, der er vidunderskøøøønt!

Mange hilsner fra

Inge og Carsten

3. Hej.
    Vi skal til St.Thomas i nov.2014.
    Det er 3. gang vi skal dertil. vi kunne godt tænke os en rundvisning af Simon Larsen, men hvordan kommer vi i kontakt med ham?
    Håber i kan hjælpe.

Rigtig god hjemmeside.

De bedste sommer hilsner.

Frederik Ludvigsen

1. Hej Frederik
      Tak for din kommentar.
      Vi har fået lov af Simon til at videregive hans email adresse: simon(snabel-a)pamlarsen.com
      Rigtig god tur …

4. Hej Inge og Carsten.
    Flot beskrivelse af jeres tur.
    Vi har planer om at tage derover hele Januar mdr. og flyve til og fra Puerto Rico. Jeg ville høre jer om, hvilket sider i bookede overnatning og lokal flyvning igennem og hvad prisleje det ca. ligger i.

Mvh. Helle

1. Vi fandt lidt gamle papirer. Bemærk: alle nævnte priser var gældende i 2008 – de har sikkert ændret sig.
      Fly fra Danmark helt til øerne (altså også den sidste indenrigs strækning) og retur købte vi gennem Check Point Travel til en samlet pris.
      Fly fra St.Thomas til St. Croix købte vi direkte ved Seaborne Airlines (http://www.seaborneairlines.com). Enkeltbillet kostede 75$ pr. person. Ved checkin bliver bagagen vejet, og der kom vi af med yderligere 33$ (samlet), selv om vores bagage ikke var særlig tung!
      Fra St.Thomas til St. John sejler man.
      Hoteller/camps bookede vi direkte ved kontakt gennem deres hjemmesider (og dem fandt vi vist ved bare at sidde og “surfe” lidt rundt). Maho Bay Camp på St. John kostede 87$/nat. Miller Manor på St. Thomas kostede 100$/nat. Mt. Victory Camp på St. Croix kostede 75$/nat.

Vi ønsker jer en rigtig god tur!!

Mvh. Inge & Carsten

5. Et spørgsmål om Skt Croix. I lejede en bil, hvordan er trafikken ? Vi er lidt nervøse for venstrekørsel ..

1. Hej Jane
      Vi er heller ikke vant til venstrekørsel, men vi oplevede det slet ikke som et problem. For det første er bilerne amerikanske, altså med rattet i venstre side, som man er vant til. Det kan selvfølgelig gøre det lidt svært ved overhalinger, men der er ikke meget trafik og vi husker det som at alle tager hensyn til hinanden.